Tuesday, 14 October 2008

Risau...

Kadangkala aku amat risau dengan diriku sendiri. Apa yang aku risaukan tidak patut bermain difikiran ini sebenarnya. Tapi inilah permasalahannya.

Boleh dikatakan aku seorang anak Sarawak yang semangat nasionalismanya begitu tinggi. Aku amat berbangga menjadi anak Sarawak hinggakan ada tahapnya aku boleh berfikir Sarawak adalah Sarawak, Malaysia adalah suatu bab yang lain. Hinggakan pasal mencari pasangan pun aku hanya memandang kepada gadis Sarawak sahaja. Inilah permasalahan aku.

Adakalanya aku merasakan aku patut membuka skop itu dengan lebih luas. Tapi disebabkan berlainan budaya dan cara pemikiran antara orang Sarawak dan Melaya, ruangan itu aku perkecilkan lagi khas untuk si gadis Sarawak. 

Memang benar, kadang-kala jika berlainan budaya dan pemikiran itu akan menimbulkan masalah di akhir perhubungan itu nanti. Maka aku merasakan amatlah sesuai jika aku hanya berpasangan dengan si gadis Sarawak. Kelak bila sudah bersama, masalah bahasa, budaya dan adat resam bukanlah menjadi satu masalah dalam perhubungan itu. Tambahan pula bahasa melayu standard ku bukanlah bagus sangat. Jika direndam dalam air panas sekali pun lidah ku ini, pelat Sarawak ku tidak akan hilang. Ini selalu menimbulkan masalah kepadaku untuk berkomunikasi dalam bahasa Melaya.

Patukah aku membuka ruangan itu untuk skop yang lebih meluas lagi? Kalau ada yang memahami budaya, adat resam dan cara pemikiran ku ini apa salahnya. Namun hati tetap risau jua...

Ahhh... Biarkan saja. Kalau ada pun si gadis Sarawak, adalah. Kalau sudah di takdirkan bersama si gadis Melaya pun apa boleh aku buat. Cinta itu buta... Ikan di laut, asam di darat. Dalam kuali bertemu jua... Aku pun tidak pasti apakah peribahasa ini tepat untuk menggambarkan situasi ku ini.

Namun akhirnya tetap jua ku menyerahkan ketentuan ini kepada yang Maha Esa....

Tidak perlu si dara rupawan, berharta, berpangkat, Sarawak atau Melaya. Asalkan dirinya memahami dan tahu menjaga hati kedua orang tuaku, ahli keluargaku, diriku ini dan dirinya sendiri sudah cukup baik bagiku.
 

1 comment:

daria.lala said...

tedah nya mala riso benda tok eh. scorpio men tok lack of patience o ;)

note: hee. syarat on the girl ya sik ngenak ngan gambar hiasan

gambar hiasan itu sexi kekek