Tuesday 14 October 2008

Hijau...

Semalam Bos ku menganjurkan sesi perbincangan bertajuk "The Future of Biofuel in Construction Industry". Bos ku akan menyampaikan syarahan beliau di European Biofuel Convention di Newark Birmingham pada esok hari.

Biofuel... Mungkin ada di antara kita tidak tahu apa itu Biofuel. Biofuel adalah salah satu sumber tenaga yang sustainable datang dari bahan semulajadi seperti pokok kayu, sisa pertanian dan sebagainya. Sumber tenaga ini mengeluarkan kandungan karbon dioksida yang rendah ataupun mudah diserap oleh kitaran Karbon Dioksida - Oksigen yang dihasilkan oleh alam semulajadi. Kebanyakan rakan sekerja ku amat menyokong penggunaan biofuel ini dalam industri bangunan. Malahan syarikat tempat ku bekerja pun banyak menggunakan teknologi biofuel dalam projek yang kami lakukan.

Namun tergerak hati ku untuk menyuarakan pendapat ku yang menentang penggunaan Biofuel ini. Aku amat tidak bersetuju dengan penggunaan nya yang meluas. Bos ku membenarkan aku menyuarakan pendapatku.

Aku menentang penggunaan biofuel kerana ianya masih tidak sustainable. Memang dari segi kejuruteraannya Biofuel adalah sustainable. Sustainable kerana karbon nya boleh dikitar semual menjadi oksigen. Karbon nya bukanlah dari jenis karbon yang kekal yang menybabkan kesan Greenhouse. Yang aku tidak setuju bila 10 pokok di tebang untuk tujuan biofuel, hanya satu sahaja yang ditanam balik.

Sebagai contoh di Sarawak sendiri, projek kelapa sawit telah banyak mengorbankan banyak khazanah hutan yang tidak ternilai dengan wang ringgit. Hutan negeri kita adalah antara hutan hujan yang paling terakhir di muka bumi ini. Hutan kita adalah tempat terakhir untuk proses penyerapan karbon berlaku di bumi ini. Sumbangan hutan kita amat berharga bukan untuk kita sahaja, malah untuk semua penduduk di dunia. Paling sedihnya bila pokok yang berusia beribu-ribu tahun di tebang untuk memberi laluan kepada projek merosak alam ini. 

Penerokaan hutan ini untuk tujuan biofuel juga menjejaskan habitat kehidupan liar. Kelak dimasa hadapan mungkin generasi anak cucu kita cuma mampu melihat kej=hidupan liar ini dalam buku teks sekolah mereka sahaja. Huta juga tempat tinggal penduduk asli di negeri kita seperti Penan dan sebagainya. Hutan adalah rumah mereka. Usahlah diganggu tempat mereka berteduh, hidup mencari makan dan sebagainya. Kalau hendak memodenkan mereka pun, cukuplah dengan menyediakan kemudahan sekolah yang setempat lengkap dengan asrama dan sebagainya. Bukannya dengan mengganggu tempat kediaman mereka (hutan) atas nama pemodenan masyarakat asli. Mereka bukan jenis yang mudah lupa asal usul. Tiada elektrik pun mereka boleh hidup. Nampaknya kita masih kurang arif tentang "Sustainable Development".

Aku bersuara begini bukanlah didorongi oleh isu politik semasa. Aku bersuara begini sebab aku cintakan Sarawak. Tiada tempat yang lain yang lebih indah bagiku melainkan Sarawak. Aku tidak mahu keindahan ini hilang dimamah kemodenan. Aku tidak mahu Sarawak yang aku kenali dulu menjadi hutan konkrit seperti London, Paris mahupun New York keseluruhanya. Semua ini bukan nya membawa kebaikan keseluruhannya. Malah memberi tekanan kepada kita yang mendiaminya. Lihat saja kenaikan harga makanan pada masa kini. Ini adalah berpunca dari kerakusan dalam penerokaan industri Biofuel. Bukan salah ekonomi dunia yang merundum.Cubalah kita kembali kepada cara hidup yang asal. Bukannya kita tidak penah hidup dalam zaman serba kekurangan.

Ahhhh... Selantang mana pun aku bersuara begini, tapi jika 10 orang yang lain tidak memandang dari perspektif yang sama, lambat-laun hilang juga khazanah hutan Sarawak ku ini.

Bumi yang tiada rimba
Seumpama hamba
Biar dicemar manusia
Yang jahil ketawa

Bumi yang tiada udara
Bagai tiada nyawa
Pasti hilang suatu hari
Tanpa disedari

Bumi tanpa lautan
Akan kehausan
Pasti lambat laun hilang
Duniaku yang malang

Dewasa ini kita saling merayakan
Kejayaan yang akhirnya membinasakan
Apalah gunanya kematangan fikiran
Bila di jiwa kita masih lagi muda
Dan mentah
Ku lihat hijau

Oh..anok-anok
tokleh meraso mandi laut
Bersaing, main ramai-ramai
Ale lo ni tuo umurnyo berjuto
Kito usoho
Jauhke dari malapetako
Ozon lo ni koho nipih nak nak aghi
Keno make asak
Hok biso wei, pasa manusio
Somo bendo-bendo di dunio
Tokleh tehe
Sampai bilo-bilo

Bumiku yang kian pudar
Siapa yang melihat
Di kala kita tersedar
Mungkinkah terlewat

Dewasa ini kita saling merayakan
Kejayaan yang akhirnya membinasakan
Apalah gunanya kematangan fikiran
Bila di jiwa kita masih lagi muda
Dan mentah
Ku lihat hijau

(Korupsi,opresi,obsesi diri
Polusi,depressi,di bumi,kini) x2

Oh..anok-anok
tokleh meraso mandi laut
Bersaing, main ramai-ramai
Ale lo ni tuo umurnyo berjuto
Kito usoho
Jauhke dari malapetako
Ozon lo ni koho nipih nak nak aghi
Keno make asak
Hok biso wei, pasa manusio
Somo bendo-bendo di dunio
Tokleh tehe
Sampai bilo-bilo



No comments: